Studio

by Tiiu Tenno

Miten Oulun Ammatillisen opettajakorkeakoulun mainos syntyi?

Tavoite: imagonrakentaminen (luokka trailerit)

Resurssit: henkilökunta ja opiskelijat

Käsikirjoitus: kuvakäsikirjoitus(Tiiu&Asko)

Juoni: mainos, joka sisältää kaksi juonnetta: opettajaopintoihin innostaminen ja studion mainostaminen

Toteutus: studio

Julkaisu: oppilaitoksen kotisivut

Mainoksen tarina

Uudet opiskelijat oli juuri valittu. Olimme suunnitelleet AMOK:in studiossa lukuisia opetusvideoita ja uutisia. Miksi emme voisi tuottaa itse motivoivaa traileria opintojen starttipäivään ja samalla mainostamme? Hyvä kysymys!

Mainoksen synopsis syntyi nopeasti: kaksi henkilöä tapaa mediaseksikkäässä ympäristössä ja toinen kertoo toiselle, että on juuri aloittanut opinnot Oulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Omista harrastuksistani käsin jo tiesin, että se mediaseksikäs ja samalla neutraalia ja metaforinen ympäristö on vuoristo. Luminen vuoristo, joka symboloi sinnikkyyttä ja tavoiteorientoituneisuutta, mitä vuorikiipeilijältä edellytetään. Ja onhan opiskelu opettajakorkeakoulussa juuri sitä – tavoitteiden asettamista ja niiden saavuttamista. Esitin ajatuksen työpaikalla ja asian kuulleet olivat innoissaan. Asia kehittyi eteenpäin omalla painollaan.

Mainoksen suunnittelu lähti käyntiin samalla. Visualisoin viikonloppuna ajatuksen diapohjaan. Tiesin, mitä näytöllä pitäisi olla. Hain internetistä kuvia ja sovitin niitä dialogin taustaksi. Myöhemmin minun tulisi löytää vastaavanlaisia kuvia, joihin olisi käyttöoikeus. Tämän tekstin yhteydessä olevassa kuvakäsikirjoituksessa on siis kuvia, joiden käyttö hipoo tekijänoikeuslain luvallisia rajoja. Se on Suomessa näin. Muualla on paljon laajempi sitaattioikeus, erityisesti opettajilla.

Mietin taustalle myös omia vaellusvideoitani, mutta niistä puuttuivat lumiset vuoret. Videot oli kuvattu kesällä. Lopuksi talvikuvia löytyi työtoverini Tomilta ja lupa käyttää kuvia heltyi nopeasti, kun vaan Tomin ei tarvitsisi näytellä mainoksessa. Sopimus syntyi!

Työviikon alettua kirjoitimme Askon kanssa mainoksen tekstit. Ajatuksia oli paljon, tilaa sanoille vähän. Ääneen lausuttavaa piti miettiä tarkkaan ja neuvotteluissa puhuimme kovaäänisesti toistemme päälle. Meillä on sellainen ero, että Asko käyttää puhekieltä kun minä taas haluan veljellä hienoja kasvatustieteellisiä termejä. Lopuksi saimme karsittua kaiken ylimääräisen pois, jäljellä oli enää pelkkää asiaa. Ilmaisujen viimeistelyn jätimme näyttelijöille. Jokaisella on oma puhetyylinsä ja se on hyvä huomioida vuorosanojen laatimisessa.

Samalla kuin hain mainokseen ruumiinrakenteeltaan uskottavia näyttelijöitä, media-asiantuntija Tommi suunnitteli kuvauspaikkaa. Studiomme on pieni ja nyt oli kyse greenscreen-kuvauksista. Asioiden tapahtumajärjestys täytyi muuttaa – ennen kuin voidaan miettiä kuvakulmat ja kameroiden sijoituspaikat, meidän pitäisi valita, mitä kuvia aiomme sijoittaa puhujien taustalle. Näin sitten jatkettiin kuvavalinnoillaan, jotka määräsivät näyttelijöiden paikat ja kuvakoot.

Kaksi päänäyttelijää löytyi henkilökunnasta, Maarit ja Esa. Molemmat ovat aivan mahtavia esiintyjä ja niillä on hyvä mikrofoniääni. Lisäksi tarvitsimme mainokseen joko videoita tai stillkuvia tilanteista, jotka vahvistavat sen, että AMOK:issa on todella niin mahtava opiskella, kun  vuorosanat vahvistavat. Kuvia oli tarkoitus ottaa eräällä viestinnän opintojakson lähipäivällä. Silloin videonteko voitaisi nivoa opintojaksoon, ja vastaavanlaisesta integraatiosta on aina hyötyä opiskelijoille. Hain opiskelijoille malliksi kuvia internetistä, sellaisia asetelmia me siis tarvitsemme! Opiskelijat ryhtyivät suunnittelemaan. Kävin itse kameran kanssa nappaamassa kuvat, kun asetelmat valmiina.

Musiikin lupaili toteuttaa meidän työpaikkamme vakiolahjakkuus taiteilijanimeltään W.B. Northman heti, kun leikkaus tehty. Näin musiikki rytmittyy sisällön vaihtumiseen.

Kuvauspäivänä Tomi oli laittanut greenscreenin suoraksi ja kamerat paikoilleen. Koska vuorikiipeilijällä on harvemmin mikrofoni rinnuksessa, siirryin kuvaussihteerin roolista mikrofonitangon pitelijäksi. Tarvittavaa rekvisiittaa, johon kuuluivat rinkat, valjaat ja köydet, löytyi minulta ja Tomilta. Näyttelijät saivat ohjeet pukeutua ulkoiluvaatteisiin, joiden alla ei ole paljoakaan, koska studiossa on kuuma. ”Esittäkää, että olette hengästyneet,” oli viimeinen ohje.

Kuvaukset olivat nopeasti purkissa. Tämän videon koostamisen hoiti Tommi. Ohjelmina käytämme Adobe-perheen Premiereä ja After-Efectsiä. Lisäksi Tommi asensi ohjelman, jolla hän pystyi käsittelemään valokuvia 3D:tä muistuttaviksi. Ihan videon alussa on valokuva, mutta vaikuttaa siltä, että se on video.

 


Kuvaussuunnitelma kolmella kameralla vaatii yhden kuvauskerran, jälkituotannossa toteuttava sisältö lisätään päälle, ks. myös toteutunut mainos tästä ja kuvat oikealla.

    cam1 cam 2 cam 3  
10 sek yleiskuvaa maisemista       digitaalinen toteutus jälkituotannossa
10 sek sisääntulo kuvaan  LPK molemmista PLK näyttelijästä 1 PLK näyttelijästä 2  
20 sek dialogi  LPK molemmista PLK näyttelijästä 1  PLK näyttelijästä 2   
30 sek dialogin ääni + kuvakollaasi  LPK molemmista PLK näyttelijästä 1  PLK näyttelijästä 2  digitaalinen toteutus jälkituotantona
20 sek dialogi  LPK molemmista PLK näyttelijästä 1  PLK näyttelijästä 2   
5 sek kuvan avaaminen  LPK molemmista PLK näyttelijästä 1  PLK näyttelijästä 2   
  lopputekstit, lyhyt versio       jälkituotanto

 

Tuotantoon liittyviä asiakirjoja

Still-kuvaus -suunnitelma (joka annettiin opiskelijoille asetelmien suunnittelun tueksi)

Kuvauslupa-asiakirja (näyttelijä allekirjoittaa)

Radiolupa (käytämme langattomia mikrofoneja)

Synopsis-kuvaussuunnitelma (eräs versio)


Linkit

Mainos

Opetusvideot

http://www.youtube.com/user/OuluAmok 

 

Videoiden tekeminen on aina hauskaa. Vuorosanat voi teipata vaikka vastanäyttelijän otsaan, jos pokka pitää.


 

Kuva valmiista videosta, jossa näyttelijät on yhdistetty taustaan.


 

Tämä on kohta videosta, johon on upotettu opiskelijaryhmän organisoimaa kuvamateriaalia. Huomatkaa, että videoon on lisätty myöhemmin käännös. Englanninkielinen teksti lisätään videon julkaisupalvelussa, se siis ei ole upotettu videoon.


 

Videon lopussa kuva avataan ja paljastetaan, että kyse on studiokuvauksista. Samalla mainostamme omia videotuotannonvalmiuksiamme ja miksei myös innovatiivisuuttamme.


 

Tässä videon lopputekstit – pieni, mutta tehokas toteuttajatiimi!

Page created 12 October 2013, 4:59 PM / Page modified 04 November 2013, 3:01 PM
You can see this page because it is public.