Kyvyt.fi käyttöohje (pikaopas)

by Kyvyt.fi Uutiset

Profiili


Profiilisivu on kaikille palvelun käyttäjille julkinen. Voi ajatella niin, että se on palvelussa oleva sähköinen käyntikortti. Profiilisivulle kannattaa lisätä itsestään sellaisia tietoja, joita haluaa muille palvelua käyttäville jakaa ja jotka auttavat esimerkiksi verkostoitumista muiden palvelun käyttäjien kanssa.

Profiilisivua pääsee muokkaamaan klikkamalla Muokkaa tätä sivua -painiketta. Profiilisivulle voi lisätä mm. yhteystietonsa, esittelyn itsestä, kuvansa jne.


Tietoja minusta -väliehti

Ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä palveluun sinne tallentaan kaikista käyttäjistä Etunimi ja Sukunimi ja ne ovat pakolliset kentät. Mikäli kirjaudut Optima- tai Moodle-oppimisympäristöstä ja olet sinne tallentanut itsestäsi esittelytekstin, teksti siirtyy myös Kyvyt.fi:n puolelle Esittely-kenttään. Kun muokkaat esittelytekstiä Kyvyt.fi:n puolella, tieto ei muutu oppimisympäristön puolella.

Vinkki: Esittely-kenttään kirjoittamasi teksti näkyy kaikille palvelun käyttäjille kun etsitään kavereita Ryhmät ja kaverit -osiossa. Verkostoitumisen helpottamiseksi kannattaa kirjoittaa lyhyt ja ytimekäs esittelyteksti itsestään. 



Yhteystiedot -välilehti

Yhteystiedot-välilehdelle voit tallentaa omia perustietoja, joita voit sitten myöhemmin lisätä mm. omille sivuille. Huom! Yhteystiedot-välilehden tiedot eivät näy muille kuin sinulle itsellesi, joten voit tallentaa tiedot turvallisin mielin.

Vinkki 1: Ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä sinulle tallennetaan tietoihin se sähköpostiosoite, joka sinulla on joko tallennettuna oppimimisympäristöön (Optima/Moodle) tai jonka kirjoitit itse rekisteröitymislinkin kautta. Mikäli osoite on oppilaitospäätteinen, kannattaa sähköpostiosoitteisiin lisätä myös jokin toinen (esim. Hotmail, Gmail tms.) osoite, sillä valmistuessasi oppilaitoksesta, et pääse enää oppilaitoksesi sähköpostilaatiikkoon. Näin ollen hukkuneiden tunnusten tilaaminen sähköpostiin vaikeutuu.

Vinkki 2: Ovatko käyttäjätunnukset hukassa? Tilaa tunnukset täältä.


Profiilikuvat

Käyttäjä voi ladata viisi erilaista profiilikuvaa palveluun, joita hän voi tarpeen tullen vaihdella käyttötarkoituksen mukaan. Profiilikuva näkyy mm. Ryhmät ja kaverit - Etsi kavereita -listauksessa sekä palvelun oikeassa sivupalkissa Läsnäolijat-listauksessa. Tunnistettava profiilikuva helpottaa verkostoitumista.





Sisältö - Tiedostot

Palveluun voi tuoda tiedostoja ja sitä varten käyttäjä voi luoda itselleen kansiorakennelman.

Kansion luominen

Kansiot luodaan kirjoittamalla kansion nimi Luo kansio -painikkeen edessä olevaan kenttään ja klikkamalla painiketta. Huom! Kansioille voi luoda myös alakansioita.

Tiedoston tuominen


1. Aktivoi kansio johon haluat tuoda tiedoston/tiedostot klikkaamalla kansion nimeä.

2. Laita täppä päälle kohtaan Lisää tiedosto, jonka jälkeen pääset selaamaan tiedostoja omalta koneeltasi klikkaamalla Selaa/Valitse tiedostot -painiketta (painikkeen nimi riipppu selaimesta jota käytät). Voi tuoda kerralla yhden tai usemman tiedoston.


(Kuva otettu Applen MacBook Prolla).


3. Klikkaa lopuksi Avaa-painiketta, jonka jälkeen tiedostot näkyvät Tiedostot-alueella.



Vinkki: Voit lisätä yksittäisiä tiedostoja tai kokonaisia kansioita tiedostoineen portfoliosivuillesi. Kannattaa siis pohtia sekä tiedostojen että kansioiden nimeämistä käyttötarkoituksen mukaan.

 


 

Sisältö - Blogit


Käyttäjä voi ylläpitää palvelussa rajoittamattoman määrän erilaisia blogeja: oppimispäiväkirjoja, projektipäiväkirjoja, työharjoittelupäiväkirjoja, opintojen suunnittelublogia jne.

Blogin luominen


1. Klikkaa Luo blogi -painiketta.

2. Anna blogille sopiva nimi Otsikko-kenttään.

3. Kirjoita tarvittaessa kuvaus siitä miksi ko. blogia kirjoitat.

4. Aseta tarvittaessa avainsanat.

Vinkki: Mikäli kirjoitat avainsanaksi "profiili", ilmestyy blogi palvelun oikeaan sivupalkkiin pikalinkiksi, jota klikkaamalla pääset tekemään uusia blogimerkintöjä suoraan. Kun et enää tarvitse pikalinkkiä, käy poistamassa avainsana blogin asetuksista (Blogien aloitussivulla blogin nimen perässä ).


5. Klikkaa lopuksi Luo blogi -painiketta.


Blogimerkinnän kirjoittaminen


1. Mene Sisältö - Blogit ja klikkaa Uusi blogimerkintä -painiketta.

2. Kirjoita merkinnälle Otsikko ja varsinainen teksti (Tekstikenttä). Huom! Voit halutessasi lisätä merkintään mm. kuvia ja linkkejä wysiwyg-editorin toiminnoilla.

3. Lisää merkintään liitteitä tarvittaessa.

4. Mikäli merkintä ei tule kerralla valmiiksi, laita täppä päälle kohtaan Luonnos. Näin voit käydä vielä editoimassa merkintää ennen varsinaista julkaisua.

5. Mikäli haluat, että blogin lukijat voivat kommentoida merkintöjäsi, jätä valinta päälle kohtaan Salli kommentit.

6. Klikkaa lopuksi Tallenna merkintä -painiketta.

Vinkki: Blogi ja blogimerkinnät eivät näy kenellekään ennen kuin käyttäjä on lisännyt blogin joko omalle profiilisivulleen tai jollekin portfoliosivulleen ja antanut sille vielä erikseen katseluoikeudet. Käyttäjä voi siis kirjoitella useampiakin blogeja ilman, että välttämättä julkaisee niitä kenellekään. Blogin lisäys portfoliosivulle. Katseluoikeuksien määritys.

 


 

Sisältö - CV+


Käyttäjä voi ylläpitää palvelussa useita eri ansiluetteloita useammalla eri kielellä. Tämän mahdollistaa uusi CV+ -työkalu. Tarkat CV+ -työkalun käyttöohjeet löytyvät täältä.


Työkokemus ja koulutustiedot


Yhdet suosituimmista ansioluettelon työkaluista ovat työkokemus ja koulutustietojen tallentaminen ja näyttäminen omassa portfoliossa. Tiedot kannattaa tallentaa uudella CV+ työkalulla, sillä mahdollistaa tietojen monipuolisemman näyttämisen kuin Sisältö - Ansioluettelo -työkalu.


Tiedot tallennetaan molemmissa tapauksissa samalla tavalla, joten tässä on esimerkkinä Työkokemustietojen tallentaminen.


1. Klikkaa Sisältö - CV+

2. Klikkaa Uusi CV+ ansioluettelo

3. Annan ansioluettelolle sopiva nimi, esimerkiksi: Kesätyöpaikka

4. Valitse valikosta ansioluettelon kieli: suomi, englanti, ruotsi tai muu (tällöin valmiiden kenttien nimet tulevat englanniksi, mutta pääset muuttamaan otsikot esim. saksaksi jne.)

5. Mikäli sinulla on jo tehtynä aiempi ansioluettelo (Vanhan tyyppinen ansioluettelo) tai CV+ -ansioluettelo, laita täppä päälle kohtaan Kopioi ansioluettelo, jolloin saat valittua vanhan pohjaksi. Tämä nopeuttaa ansioluettelon tekemistä, sillä kaikkea ei tarvitse kirjoittaa uusiksi. Huom! Vaikka valitset vanhan ansioluettelon pohjaksi, tiedot aiemmassa ansioluettelossa eivät muutu.

6. Klikkaa Luo ansioluettelo -painiketta.

7. Klikkaa pientä nuolta kohdassa Työkokemus. Voit muokata otsikko muuttamalla tekstin ja klikkaamalla Muokkaa otsikkoa.

8. Lisää uusi työkokemustieto klikkaamalla Lisää-painiketta.

9. Täytä Aloituspäivä, Päättymispäivä, Työnantaja, Tehtävänimike ja Kuvaus työtehtävästä -kentät.

10. Mikäli haluat lisätä työtodistuksen (työtodistus on täytynyt skannata ja lisätä Sisältö-Tiedostot -alueelle etukäteen) tietoihin, kirjoita Kuvaus työtehtävästä -kenttään todistukselle sopiva otsikko, maalaa otsikko ja valitse wysiwyg-editorin yläriviltä neljäs painike (Lisää/muuta linkki). Hae tiedosto Omat tiedostot -osiosta ja klikkaa lopuksi Lisää.

11. Klikkaa lopuksi Tallenna-painiketta.

 

Vinkki 1: CV+ -työkalulla tallennetut tiedot eivät näy oletuksena kenellekään vaan ne täytyy lisätä erikseen joko profiilisivulle tai portfoliosivuille (CV+ -kentän lisäys sivulle)

Vinkki 2: Käyttäjä voi poistaa CV+ -ansioluetteloista kaikki ko. ansioluetteloon liittymättömät turhat kentät (esim. Saatekirje jne.) klikkaamalla listauksessa -painiketta. Huom! Kenttiä ei saa takaisin kun ne on kerran poistanut. Toisaalta yksi ansioluettelo voi sisältää esimerkiksi vain työkokemus- ja koulutustiedot.

Vinkki 3: Käyttäjä voi antaa CV+ -ansioluettelon kentille uudet otsikot ja voi hyödyntää niitä haluamallaan tavalla.

 


 

Sisältö - Suunnitelmat


Suunnitelmat-työkalulla käyttäjä voi tehdä itselleen erilaisia tehtävälistoja ja asettaa niille määräaikoja.

Uuden suunnitelman luominen


1. Klikkaa Sisältö - Suunnitelmat.

2. Klikkaa Uusi suunnitelma -painiketta.

3. Anna suunnitelmalle kuvaava nimi, esimerkiksi Viestintäkurssi, Opintosuunnitelma, Työharjoittelu paikassa X jne.

4. Kirjoita suunnitelmalle tarvittaessa kuvaus ja klikkaa lopuksi Tallenna suunnitelma -painiketta.

 

Tehtävien luominen


1. Aktivoi suunnitelma klikkaamalla suunnitelman nimeä Suunnitelmat-aloitussivulla.

2. Klikkaa Uusi tehtävä -painiketta.

3. Anna tehtävälle kuvaava nimi ja määritä suorituspäivä koska tehtävän tulisi olla valmis (voit valita päivämäärän kalenterista).

4. Kirjoita tehtävälle tarvittaessa kuvaus (mitä tehtävään kuuluu) ja klikkaa lopuksi Tallenna tehtävä -painiketta.

 

Tehtävät listautuvat suunnitelman alle taulukoksi, josta näkee nopeasti yhdellä silmäyksellä mitä tulee seuraavaksi tehdä.

A. Mikäli deadline on jo mennyt, näkyy tehtävä taulukossa punaisella.

B. Kun tehtävä on tehty ja olet käynyt laittamassa tehtävässä täpän päälle kohtaan Suoritettu, näkyy tehtävän kohdalla suoritusmerkintä.

 

Vinkki 1: Tehtävälistat eivät näy muille kuin käyttäjälle ennen kuin käyttäjä lisää ne joko omalle profiilisivulleen tai portfoliosivulleen (Suunnitelman lisäys sivulle).

Vinkki 2: Käyttäjä voi lisätä tehtävälistoja myös Omalle työpöydälle (Aloitusivu - Oma työpöytä - Muokkaa tätä sivua), jolloin ne ovat heti kirjautumisen jälkeen muistuttamassa käyttäjää tulevista tehtävistä.

ohjeet, taitaja 2013
Page created 05 March 2013, 1:28 PM / Page modified 05 April 2013, 6:23 PM
You can see this page because it is public.